22
Keramický zpravodaj 27 (4) (2011)
[7] ŠKVÁRA F.: Technologie anorganických pojiv I, část 2,
VŠCHT Praha (1995) 44-50
[8] HEDIN R.: Der Einfluis des Brennvorgangs auf die
Oxydstruktur beim Brennen von reinem kristallinis-
chem CaCO3, Zement-Kalk-Gips International
9 (1956) 521 - 524
[9] POHL G.: Kalkqualitat in Abhingigkeit von der
Brennzeit, TIZ International 87 (1963) 417-424
[10] OBST K.-H., MÜNCHBERG W., RÄHDER M.: Zur Erze-
ugung von activem Branntkalk. Zement-Kalk-Gips
Interntional 31 (1978) 373-385
[11] MOROPOULOU A.; BAKOLAS A.; AGGELAKOPOULOU
E.: The effect of limestone characteristics and calcinati-
on temperature to the reactivity of the quicklime
.
Cement and Concrete Research 31 (2001) 633-639
[12] MASCOLO G., MASCOLO M. C., VITALE A., MARINO O.:
Microstructure evolution of lime putty upon aging,
Journal of Crystal Growth 312 (19-17) (2010) 2363-
2368
[13] RITCHIE I. A., XU B. A.: The kinetics of lime slaking,
Hydrometallurgy 23 (2-3) (1990) 377-396
[14] HUISHENG S., YUJING Z., WENWEN L.: Effects of
temperature on the hydration characteristics of free
lime, Cement and Concrete Research 32 (2002)
789-793
[15] SVĚRÁK T. a kol.: Partikulární látky, VUTIUM Brno,
připravováno do tisku
[16] SVĚRÁK T., GACHOVÁ L., MALYSZ K.: Calcium
hydrate grinding as the part of the nanostructure
process technology, Chemické Listy 96 S (2002)
218-221
Recenzent: Doc. Ing. Tomáš Svěrák, CSc., Ústav chemie
materiálů, FCH, VUT Brno
SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI V PNEUMATICKÉ DOPRAVĚ
(Reducing Energy Consumption in Pneumatic Conveying)
PETR RAYMAN
Ing. Petr Rayman
RAYMAN spol. s r. o., Kladno, petr.rayman@rayman.cz
Abstrakt
Článek podává rozbor energií potřebných pro pneumatickou
dopravu sypkých materiálů v závislosti na druhu dopravy
a podavače. Na dvou konkrétních aplikacích ukazuje mož-
nosti výrazného snižování energetické náročnosti zařízení
pneumatických doprav. Jedním ze způsobů snížení energe-
tické náročnosti je kombinace fluidní dopravy s dopravou ve
vznosu a druhým je volba optimálního druhu dopravního
systému a podavače pneumatické dopravy.
Klíčová slova
Pneumatická doprava, fluidní doprava, spotřeba energie,
průtokový podavač, fluidní dopravník
Abstract
The article gives the analysis of the energy needed for pneu-
matic conveying of bulk materials, depending on the type of
transport and feeder. The two specific applications show the
possibility of significant reduction of pneumatic conveying
energy consumption in pneumatic conveying system. One
way of reducing the energy consumption is the combination
of fluid conveying with conveying in the pipeline and the
second way is the selection of an optimal conveying system
and a pneumatic conveying feeder.
Keywords
Pneumatic conveying, fluid conveying, energy, flow fee-
der, fluid conveyor
Úvod
Jedním z významných technicko – ekonomických ukazatelů
při volbě druhu dopravního systému volně ložených práško-
vých a jemně zrnitých materiálů je spotřeba energie pro
dopravu. Ta závisí nejen na množství dopraveného materiá-
lu, ale je ovlivněna i dopravní vzdáleností a členitostí doprav-
ní trasy a v neposlední řadě volbou dopravního systému.
Obecně lze konstatovat, že mechanické dopravní systémy
jsou pro přímé a krátké dopravní trasy energeticky výhod-
nější, než systémy pneudopravní. S přibývající dopravní
vzdáleností a členitostí dopravní trasy se tento rozdíl snižuje.
Pneumatická doprava má však oproti dopravě mechanické
mnoho jiných výhod. Jsou to zejména:
l
manévrovatelnost, pružnost, přizpůsobivost terénu
a vnitřnímu uspořádání budov,
l
možnost dopravovat vodorovně, šikmo i svisle i na vel-
ké vzdálenosti,
l
možnost automatizace dopravy,
l
hygiena dopravního procesu,
l
hygiena pracovního prostředí,
l
nízké nároky na provoz a údržbu zařízení,
l
kompaktnost zařízení – malá hmotnost, malé nároky
na prostor,
l
nižší investiční náklady,
l
malá spotřeba kovů,
l
relativní jednoduchost,
l
možnost dobrého napojení na technologie
V současném období, kdy se vzhledem k rostoucím cenám
energie zvyšuje tlak na snižování energetické náročnosti zaří-
zení, je třeba se zamýšlet nad možnostmi snižování spotřeby
energie při pneumatické dopravě. Tak bude snížena či odstra-
něna jedna z posledních nevýhod pneudopravních zařízení
Energetická náročnost pneumatické dopravy
Energie potřebná pro pneumatickou dopravu se z velké
části využívá pro výrobu stlačeného dopravního vzduchu