23
Keramický zpravodaj 27 (4) (2011)
a z menší části na krytí energetických ztrát podavačů a pro
odprášení dopravního vzduchu.
Při pneumatické dopravě ve vznosu se energie obsažená
v dopravním vzduchu využívá pro překonání odporu doprav-
ního potrubí. Závisí na množství dopravního vzduchu a na
jeho potřebném tlaku. Dále je nutné při posuzování energe-
tické bilance pneudopravního zařízení pro dopravu ve vzno-
su uvažovat ztrátovou energii podavače potřebnou k vytvo-
ření tlakového uzávěru. Ta závisí na druhu podavače a její
podíl z celkové energie pro dopravu se pohybuje od 0% při
použití průtokového podavače až po cca 50 % při použití
podavače ejektorového. Podíl ztrátové energie z celkové
energetické náročnosti dopravy při použití různých druhů
podavačů pro konkrétní aplikace je uveden v grafu č. 1.
Graf 1
Energetické ztráty podavačů v konkrétních aplikacích
Celková energetická náročnost zařízení pneumatické
dopravy ve vznosu se pohybuje v řádu jednotek (10
0
)
kWh/t dopraveného materiálu a závisí na konkrétním
pneudopravním zařízení, dopravní trase, dopravní výkon-
nosti, fyzikálních vlastnostech dopravovaného materiálu
a dalších okolnostech.
Oproti tomu se energetická náročnost zařízení fluidní
pneumatické dopravy pohybuje v řádu 10
-1
až 10
-2
kWh/t
dopraveného materiálu (podle konkrétního zařízení), tedy
asi 100 krát méně, než při dopravě ve vznosu. Při fluidní
pneumatické dopravě se dopravní vzduch využívá k uvede-
ní dopravovaného materiálu do fluidního stavu, tedy ke
změně jeho fyzikálních vlastností. Pro samotnou dopravu
je ve velké většině případů využívána gravitace, kdy zfluidi-
zovaný materiál stéká pneudopravním zařízením
ve směru jeho sklonu shora dolů (sklon 1 %
až 15 %), nebo je využívána potenciální energie
materiálu skladovaného v zásobníku nebo sile.
Zařízení fluidní pneumatické dopravy vykazuje
oproti dopravě ve vznosu jak nižší spotřebu
dopravního vzduchu, tak většinou vyžaduje
i výrazně nižší tlak dopravního media.
Snížení energetické náročnosti kombinací
pneudopravních systémů
Z uvedeného rozboru vyplývá, že jednou z cest,
jak dosáhnout výrazné úspory energetické
náročnosti při použití pneumatické dopravy je
volit přednostně fluidní dopravní systémy. Proto-
že je však použití fluidních systémů omezeno na
dopravu horizontální (resp. s mírným sklonem
dolů), je v běžné technické praxi velice výhodné
kombinovat pneudopravní systémy fluidní pro
horizontální dopravu se systémy dopravujícími
ve vznosu pro dopravu vertikální. Přitom je velkou výho-
dou, pokud oba systémy pracují kontinuálně a tedy funkč-
ně navazují jeden na druhý. Novým, velice moderním, způ-
sobem pneumatické dopravy využívajícím kombinaci
pneudopravních systémů dopravu je systém TOPFLUID.
Ten byl pro dopravu mletého živce z výpadu mlýna do čtyř
zásobních sil navržen a realizován společností RAYMAN
spol. s r. o Kladno v závodě Meclov podniku LB Minerals a
použijeme jej pro názorné porovnání energetických nároč-
ností. Funkční schéma zařízení je uvedeno na obr. č. 1.
Pneudopravní systém kombinuje horizontální fluidní
dopravu fluidními dopravníky na svém začátku i konci
s vertikální dopravou ve vznosu průtokovým podavačem
mezi fluidními systémy.
Obr. 1
Funkční schema systému TOPFLUID