Page 46 - Keramick

Basic HTML Version

46
Keramický zpravodaj 28 (4) (2012)
Znalost alespoň těch nejvýznamnějších právních nástrojů
je dnes nezbytným předpokladem každého podnikatele či
vedoucího pracovníka ve stavebnictví a tvoří, vedle čistě
specifických odborných znalostí, nedílnou součást jeho
kvalifikace. Působnost právních nástrojů podstatně ovliv-
ňuje každodenní činnost jednotlivých subjektů, které se
účastní výstavby a přeneseně i výrobců stavebních hmot
a výrobků pro stavby.
V prvé řadě se jedná o předpisy upravující problematiku
územního plánování, stavebního řádu, veřejných zakázek
a vyvlastnění pozemků nebo staveb.
Za klíčové je však nutno považovat ale také předpisy sta-
novující základní požadavky veřejného zájmu na stavební
výrobky (tj. technické požadavky na výrobky) a předpisy
zohledňující požadavky trvale udržitelného rozvoje spo-
lečnosti (tj. např. požadavky na energetickou náročnost
budov, udržitelné využívání přírodních zdrojů, recyklaci
staveb, materiálů, používání surovin a materiálů šetrných
k životnímu prostředí apod.).
Územní plánování a stavební řád
Právními předpisy upravujícími územní plánování a staveb-
ní řád jsou zejména zákon č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a vyhlášky
k jeho provedení, (v současnosti probíhá proces noveli-
zace zákona). Cílem novely stavebního zákona je optima-
lizace činnosti státní správy, zrychlení a zjednodušení po-
volovacího procesu s motem „jedna stavba - jeden úřad
- jedno rozhodnutí + garantované informace“.
Je snaha uvedený princip uplatnit zejména u procesů po-
suzování a vyhodnocování vlivů na životní prostředí, které
se nyní podle stavebního zákona provádí v rámci politiky
územního rozvoje, územně plánovací dokumentace nebo
územního rozhodnutí. Přitom není řešena vzájemná návaz-
nost těchto posouzení a vyhodnocení, takže může dochá-
zet k opakovanému posuzování a vyhodnocování skuteč-
ností již dříve posouzených a vyhodnocených v rámci jiného
stupně projednávání. Takový postup značně zdržuje jednot-
livé procesy územního plánování a navazující řízení a postu-
py. Zároveň představuje značnou administrativní zátěž pro
stavební úřady, dotčené správní orgány, jakož i pro žadatele
o vydání územního rozhodnutí a dalších správních aktů.
Uvedený požadavek se vztahuje na postupy podle záko-
na č. 100/2001, o posuzování vlivů na životní prostředí,
zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, zá-
kona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a zákona č.
86/2002 Sb., o ochraně ovzduší.
Se stavebním zákonem úzce souvisí zákon č. 184/2006
Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku
nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), který upravuje pod-
mínky odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku
nebo ke stavbě a poskytnutí náhrady. Navržená novela to-
hoto zákona upravuje především podmínky, kdy lze použít
vyvlastnění, mění stanovení výše náhrady za odnětí po-
zemku nebo stavby a rozděluje výrokové části rozhodnutí
na dvě části, což umožní, aby výroky o vyvlastnění nabyly
samostatně právní moci a vykonatelnosti, bude-li odvolání
směřovat pouze proti výši náhrady.
Zadávání veřejných zakázek
Zadávání veřejných zakázek upravuje zákon č. 137/2006
Sb., o veřejných zakázkách. Poslední přijatá novela, účin-
ná od 1. dubna tohoto roku, zpřísňuje celý proces zadá-
vacího řízení a měla by přispět k větší transparentnosti
při vynakládání veřejných prostředků. Klíčovým krokem
v tomto směru je zejména snížení limitů pro veřejné za-
kázky, a jmenovitě u zakázek na stavební práce dojde
ke zpřísnění podmínek při jejich zadávání, týkající se za-
dávací dokumentace, výkazu výměr, soupisu stavebních
prací a obchodních podmínek.
Technické požadavky na výrobky
Základním právním předpisem v dané oblasti je zákon č.
22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, kte-
rým se určuje způsob stanovování technických požadavků
na výrobky, práva a povinnosti osob, které výrobky uvádě-
jí na trh nebo distribuují. V návaznosti na uvedený zákon
technické požadavky na vybrané stavební výrobky stanoví
NV č. 163/2002 Sb. a technické požadavky na stavební vý-
robky, které mají být uváděny na trh s označením CE, sta-
noví NV č. 190/2002 Sb. (Předmětnými NV je do českého
právního řádu transponována směrnice Rady 89/106/EHS
(Směrnice), o sbližování právních a správních předpisů
členských států týkajících se stavebních výrobků, ve znění
směrnice Rady 93/68/EHS).
Směrnice byla nahrazena nařízením Evropského parla-
mentu a Rady (EU) č. 305/2011 (Nařízení), kterým se sta-
noví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních
výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/
EHS.
Nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné
ve všech členských státech se shodným datem účinnosti.
Příslušné orgány členských států ale musí analyzovat stá-
vající právní předpisy týkající se problematiky stavebních
výrobků a zajistit, aby byly odstraněny nebo změněny ty
z nich nebo jejich části, které jsou s Nařízením v rozporu.
(Z tohoto důvodu je v současnosti novelizován zákon č.
22/1997 Sb.).
Z důvodu zajištění řádného uplatňování je účinnost Naříze-
ní rozdělena do dvou etap. Dnem vyhlášení nabývají účin-
nosti pouze ustanovení článků (články 29 až 35, 39 až 55,
64) týkající se jmenování subjektů pro technické posuzová-
ní, oznamujících orgánů a oznámených subjektů, založení
organizace subjektů pro technické posuzování a ustavení
Stálého výboru pro stavebnictví při Evropské komisi (Ko-
misi).
Ustanovení ostatních článků Nařízení (3 až 28, 36 až 38,
56 až 63, 65 a 66 a příloh I., II., III. a V.) s ohledem na ne-
zbytnost jejich praktického fungování vstoupí v platnost až
1. července 2013. Tzn., že stavební výrobky, které byly uve-
deny na trh před 1. červencem 2013 v souladu se Směrni-
cí, jsou považovány za vyhovující Nařízení. Výrobci mohou
na základě osvědčení o shodě nebo prohlášení o shodě,
která byla vydána před 1. červencem 2013 podle Směrni-
ce, učinit prohlášení o vlastnostech podle Nařízení; také
pokyny pro evropské technické schválení (ETAG), které
byly zveřejněny před tímto datem, mohou být použity jako
evropské dokumenty pro posuzování (EAD). Výrobci a do-
vozci mohou rovněž použít evropská technická schválení
Nová legislativa roku 2012