Page 50 - Keramick

Basic HTML Version

50
Keramický zpravodaj 27 (4) (2011)
V nové funkci bude zodpovědný za produkci obou čes-
kých výrobních závodů ve Znojmě a v Bechyni, za prodej,
marketing i logistiku společnosti Laufen CZ nejen v České
republice, ale také na Slovensku a v Maďarsku.
[
29. 07. 2011, Znojemské noviny
]
Na táboře v Nové Roli se baví děti z Čech,
Německa i Polska
Božičany – Když je dobrá parta a nálada, tak je jedno,
z jakého státu kdo pochází. To dokazuje i letní tábor, který
se koná v Nové Roli a účastní se ho děti nejen z Čech, ale
také Německa a Polska.
“Nová Role je členem sdružení měst kaolinu. Jako jedni
z aktivních členů jsme připravili třetí ročník letního tábora.
Ve sdružení jsou kromě Nové Role tři obce z Bavorska, tři
ze Saska a jedna z Polska. První ročník se konal v Sasku,
druhý v Polsku, a teď jsme ho tedy přichystali my,” konsta-
toval Václav Heřman, starosta Nové Role. Děti pobývají
v Nové Roli od soboty do soboty. “Program je dost nabitý.
Výhodou tábora je určitě i to, že se děti naučí různé jazyky
a spřátelí se,” dodal starosta.
Tábora se účastní třináct Čechů, šest dětí z Polska a čtr-
náct z Německa. “Zatím je vše bez problémů. Dětem se
tady líbí. Tábor podpořil Česko–německý fond budoucnos-
ti,” konstatovala Jana Handšuhová, vedoucí tábora.
“Počasí by mohlo být příznivější, ale snad se ještě zlepší,”
přála si vedoucí. Včerejší prohlídka Sedleckého kaolinu
v Božičanech není jediným programem, který na děti čeká.
“Máme v plánu také návštěvu Karlových Varů, Františko-
vých Lázní a děláme řadu nejrůznějších soutěží,” doplnila
Handšuhová.
[
02. 08. 2011, Karlovarský deník]
Haličská fajáns
Moravská galerie v Brně nemohla pro letní čas nabídnout
lepší tematiku, než je ukázka z odkazu dnes již zcela
neznámých tvůrců, jejich půvabnou tvorbu nazýváme coby
halíčská fajáns. Expozice byla zahájena krátce před prázd-
ninami v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu
(Podesta, Husova ulice 14) a potrvá až do 30. října 2011.
Tedy dostatek času, abychom se mohli jít potěšit... Tato
výstava představuje okolo třiceti exponátů z širší kolekce -
jedná se o výrobky z jemné keramické hmoty tzv. fajánse,
vysvětluje kurátorka výstavy Andrea Husseiniová s tím, že
tyto exponáty navazují na dekory s ornamentikou podle
francouzských fajánsí z Rouenu a Štrasburku. Reflexi ori-
entálního a orientalizujícího porcelánu představuje žlutě
polévaný talíř s výjevy ze života Číňanů, jenž je uložen ve
stálé expozici Uměleckoprůmyslového muzea, dále se jed-
ná o kobaltové dekory s květy chryzantém a ukázky tzv.
ovocného servisu. Vrcholnou fázi spadající zhruba do úse-
ku let 1760-1775 reprezentují fajánse malované mono-
chromně purpurovými či zelenými krajinami. Oblíbeným
sortimentem byly nádoby s centrálně umístěným květem
a purpurovým pruhem při okraji, které patří vedle klasické-
ho květinového dekoru s velkokvětou růží a žíhaným tuli-
pánem k nejrozšířenějším a nejčastěji dochovaným příkla-
dům holíčské fajánse, dodává kurátorka.
Výpověď o době a lidech
Výrobní program pozoruhodné továrny, založené Františ-
kem Štěpánem Lotrinským na počátku 40. let 18. století,
nabízel výrobky, jež vycházely z tradičních lidových prvků.
Nešlo tedy o násilný přelom v estetickém vnímání tvarů
a maleb, ani o nevkusnou stylizaci, naopak o záměr krásná
díla rozšířit i k dalším zájemcům. V roce 1786 byl císařem
Josefem II. v manufaktuře zaveden progresivnější výrobní
program – produkce kameniny. Je zastoupena ve sbírce
příklady talířů s tištěným dekorem antikizujících postav či
dvojicí náročně tvarovaných polévkových terin s plastický-
mi uchy ve formě kozlích hlav. Provoz manufaktury v Holíči
však byl definitivně ukončen v roce 1827. Vzácně docho-
vanou figurální plastiku na nynější brněnské výstavě zastu-
pují postavy Immaculaty a Jana Nepomuckého, funkční
příklady kořenky v podobě chlapců s koši či kalamář ve
tvaru františkánského mnicha. Soubor fajánsí Kretzovy
kolekce uzavírá džbán s letopočtem 1815, uvedla dále
kurátorka expozice. Rozsah Kretzovy sbírky čítal desítky
tisíc kusů zejména lidových výšivek a keramiky, které doku-
mentovaly vyspělou úroveň lidové tvorby i manufakturní
produkce. Ještě za svého života sběratel Kretz prodal či
daroval početné kolekce předmětů do řady muzejních sbí-
rek. K nejvýznamnějším patřily dva soubory zakoupené
v letech 1904 a 1912 Františkovým muzeem (dnes Morav-
ské zemské muzeum – MZM). Do Moravské galerie v Brně
byla část Kretzovy kolekce převedena po transformaci sbí-
rek MZM v roce 1924 a jeho kolekce fajánse a kameniny
z manufaktury v Holíči tvoří plnou třetinu celé sbírky ucho-
vávané dnes ve fondu Uměleckoprůmyslového muzea
Moravské galerie v Brně. Tento soubor, čítající 165 kusů,
dokládá téměř kompletní produkci, říká závěrem kurátor-
ka Moravské galerie v Brně Andrea Husseiniová.
[
02. 08. 2011, Haló noviny
]
Podnik NPC mění postup praní kameniva
v Jižní Africe
Uvedný podnik patřící firmě Cimpor of Portugal má v Jižní
Africe 11 závodů s celkovou produkcí 1,7 mil t cementu
a doprovodných hmot či směsí. Kamenolom Sperksprut
této firmy (30 km od města Durban) změnil systém praní
kameniva zařízením dodaných firmou CDE EvoWash,
umožňující rychlejší zahušťování kalů z praní při současné
90% recyklaci vody. Nahradil dřívější korečkové koleso
a třídicí plošná ocelová síta. CDE zavedla polyuretanová
síta, která mají několika měsíční výdržnost (oproti dřívější
výdržnosti několikatýdenní). Produkují se frakce
5 – 6,7 mm a 6,7 – 9,5 mm v kvalitě plně vyhovující
k použití do asfaltových směsí. Vyřešeno je i praní pískové
frakce pod 5 mm. Spolu s EvoWash byl dodán zahušťovač
kalu AquaCycle pro jemný kal s částicemi do 75
µ
m. Do
něj se přídává flokulační činidlo, takže dochází ke shluko-
vání částic a urychlení sedimentace. Usazený kal sledované
hustoty je po vyhodnocení počítačem (PLC) dopravován
do sedimentačních rybníků, jejichž zatížení a plocha je
oproti dřívějšku výrazně nižší. Článek doprovází fotografie
pracího zařízení, uskladňování praných frakcí a kruhového
zahušťovače AquaCycle.
[
Mineral Processing (5) (2011), Kc
]
http://www.silis.cz/cz/keramicky-zpravodaj/