38
Keramický zpravodaj 28 (1) (2012)
jsou vyjádřeny buď plněním předepsané mezní hodnoty,
uvedením třídy nebo jiné technické kategorie, popřípa-
dě uvedením skutečně dosažené hodnoty (deklarovaná
hodnota parametru). V některých případech je možno
(není-li to v místě použití výrobku požadováno) některou
hodnotu vlastnosti uvádět jako „NPD“ (No Performance
Determined - žádný ukazatel není stanoven).
Legislativní předpisy tedy
vyžadují vždy výrobek
dodávat s označením CE
(což je pro uživatele
důležité neboť obsahuje údaje o vlastnostech výrobku),
nepožadují však
předávání ES prohlášení shody – to je
ale často předmětem požadavku investorů.
Dosavadní zkušenosti s tímto postupem ukazují na po-
měrně
pomalé vnímání významu těchto procesů u
výrobců i uživatelů
v této oblasti. To však platí nejen pro
ČR, ale i pro další státy EU, kde také souběžně dochází
k praktické realizaci Směrnice 89/106/EHS.
Také na straně uživatelů těchto výrobků
přetrvávají pří-
stupy
vázané na předchozí systémy posuzování shody
a
není dostatečně vnímána
ani změna úrovně posuzo-
vání (rozsah vlastností, systém posouzení, spolehlivost)
ani uplatňovaná deklarace a kategorizace či libovolná
deklarace vlastností vyžadující od uživatelů následné
zhodnocení použitelnosti
výrobku pro zamýšlený účel
použití.
Hlavní záměry revize DPD
Dosavadní
zkušenosti s aplikací Směrnice 89/106/
EHS
ukázaly, že změny v právním řádu členských zemí
zaměřené na dosažení cílů této směrnice nenaplnily
zcela očekávání Komise zaměřené na usnadnění uvá-
dění stavebních výrobků na jednotný trh EU. Komise
proto poměrně široce prověřovala možnosti revize
CPD, případně i její zrušení. Tento proces zapadal také
do
celkového přezkoumávání
(v období 2003-2008)
celého přístupu k posuzování shody i u ostatních
harmonizovaných produktů
, což vyústilo v roce 2008
ke schválení důležitých dokumentů modifikujících daný
systém:
•
Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č.
768/2008/ES ze dne 9. července 2008
o společném
rámci pro uvádění výrobků na trh
;
•
Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 764/2008
ze dne 9. července 2008, kterým se
stanoví postupy
týkající se uplatňování některých vnitrostát-
ních technických pravidel u výrobků uvedených
v souladu s právními předpisy na trh v jiném
členském státě
;
•
Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 765/2008
ze dne 9. července 2008, kterým se
stanoví poža-
davky na akreditaci a dozor nad trhem
týkající se
uvádění výrobků na trh.
Takto vytvořený tzv.
Nový legislativní rámec
(
NFL
) zna-
menal zejména:
•
požadavek vydávat místo směrnic nařízení, které má pří-
mou právní účinnost v členských státech a odstraní tak
nejednotnost a zdlouhavost aplikace daného předpisu,
•
zpřesnění terminologických pojmů (výrobce, dovozce,
výrobek, uvedení na trh,…),
•
přesnější vymezení povinností hospodářských subjektů,
•
vymezení postupů (modulů) posuzování shody,
•
nové vymezení zásad pro označování výrobků CE,
•
posílení úlohy akreditačních systémů (zvýšení vnímání
spolehlivosti orgánů pro posuzování),
•
posílení úlohy dozoru nad trhem (zvýšení tlaku na dů-
sledné plnění povinností hospod. subjektů).
Po řadě rozborů a diskuzí předložila Komise v roce 2008
návrh nového
Nařízení Evropského parlamentu a
Rady, kterým se stanoví harmonizované podmínky
pro uvádění stavebních výrobků na trh
. Tento návrh
byl doplněn posouzením dopadů. Po řadě jednání byl
upřesněný návrh
v dubnu 2011 schválen
.
Nařízení si klade za cíl:
•
aplikovat vhodné části
Nového legislativního rámce
pro stavební výrobky,
•
přispět ke
snížení administrativní zátěže
podniků a
odstranit překážky vzniklé rozdílnou transpozicí součas-
né směrnice v jednotlivých členských státech,
•
posílit důvěryhodnost celého systému
(zejména
upevněním kritérií jmenování a oznamování subjektů
působících v roli třetí strany při posuzování shody a lepší
koordinací dozoru nad trhem),
•
posílení významu označení CE
, které má u staveb-
ních výrobků zvláštní význam: osvědčuje, že informace
o vlastnostech výrobku byly získány v souladu s naříze-
ním a návaznými technickými specifikacemi a musí být
tudíž považovány za přesné a spolehlivé.
Nové Nařízení „CPR“ a hlavní změny pro
výrobce
Nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011
, o stavebních
výrobcích, bylo vyhlášeno dne 4. dubna 2011 v čísle
L 088 Úředního věstníku Evropské unie.
V platnost
vstoupilo
dvacátým dnem po vyhlášení, tj.
24. dubna
2011
, je závazné v celém rozsahu a přímo platné ve
všech členských státech. Zatím nabyla účinnost jen ta
ustanovení, která umožňují zřízení Stálého výboru pro
stavebnictví a určení subjektů pro technické posuzo-
vání, oznamujících orgánů a oznámených subjektů, a
ustanovení o založení organizace subjektů pro technic-
ké posuzování.
Podstatné části nařízení týkající se hospodářských sub-
jektů mají
odložené použití k 1. červenci 2013
, kdy
nařízení nabude účinnosti v plném rozsahu. Znamená
to, že harmonizovaný právní rámec k zajištění volného
pohybu stavebních výrobků v rámci vnitřního trhu EU
bude až do 30. června 2013 i nadále upraven směrnicí
Rady 89/106/EHS, o stavebních výrobcích tak, jak je
zavedena v národních legislativních předpisech člen-
ských států.
Po této době
bude zrušeno stávající Nařízení vlády č.
190/2002 Sb. a nahrazeno přímou působností CPR
.
Celkový obsah Nařízení EP a Rady č. 305/2011 (CPR) je
rámcově vymezen takto:
•
Kapitola I – Obecná ustanovení
•
Kapitola II – Prohlášení o vlastnostech a označení CE