Page 12 - Keramick

Basic HTML Version

12
Keramický zpravodaj 28 (4) (2012)
Řezy – umožňuje automatickou konstrukci řezů či profilů
nad zvoleným liniovým prvkem.
Objem – umožňuje výpočet kubatur mezi dvěma rovina-
mi nebo DMT.
Vizualizace DMT – v tomto rozšíření je možné zobrazit
daný DMT ve 3D jak je vidět na obrázku č. 3 a 4.
Program Atlas DMT má i další speciální aplikace, které pro
vlastní zpracování nebyly použity. Více se o tomto progra-
mu můžete dozvědět v [8].
3.2.1 Varianta A
U varianty A se předpokládá s dobýváním na současnou
nejnižší úroveň 3. etáže v nadmořské výšce 360 m n.m.
Postupy jednotlivých etáží budou postupovat směrem ji-
hozápadním až jihovýchodním viz obrázek č. 2. Na obráz-
ku vlevo je znázorněna etapa po pěti letech těžby, vpravo
po vytěžení ložiska. Stávají stav je znázorněn černě. Pro
etapu po 5 letech těžby jsou znázorněny jednotlivé změny
v postupu lomových stěn plnou čarou se šrafováním. Jed-
notlivé stupně výsypky jsou znázorněny čárkovaně.
Předstih vyššího těžebního řezu před nižším se určuje
při dobývání na minimální šířku 20 metrů. Současně
s dobýváním se buduje severně od nejsevernějších hra-
nic dobývacího prostoru zakládání částí vnější výsypky
od hranic vymezené plochy dobývání, ale v hranicích
pozemku pro hornickou činnost, které jsou ve vlastnictví
Obr. 2
Postup těžby
těžební organizace. Jednotlivé výsypkové stupně budou
budovány stupňovitě s minimálním stupněm bezpečnosti
1,1, protože se jedná o výsypky z nesoudržných zemin.
Minimální šířka mezi patou posledního výsypkového stup-
ně a patou posledního dobývacího řezu se určuje 20m,
pouze v posledních letech dobývání může být tato šířka
upravená na minimálně 5m. Sklon lomových stěn se navr-
huje 65°, šířka závěrných bermí 5m.
Pří zpracování byly zohledněny i vhodné umístění a para-
metry sjezdů mezi jednotlivými etážemi a komutací v lo-
mu. Při jejich návrhu byl kladen důraz na to, aby jednotlivé
sjezdy byly využívány co nejdéle a nedocházelo k jejich
přebudování do jiné části lomu. Parametry sjezdů a komu-
nikací šířky 5 m, maximální sklon 12° musí být bezpečné
pro jízdu dopravních prostředků a jiných strojních zařízení
v lomu. Sjezdy a komunikace (délka, poloměry otáčení)
byly co nejlépe navrženy pro stávající vozový park. Dal-
ší podmínkou bylo, aby dopravní vzdálenost materiálu
k úpravně byla co nejmenší.
Návrh budování výsypek a to její geotechnické parametry
a vlastnosti řeší samostatná geotechnická zpráva. Vnější
a následně vnitřní výsypky, vyznačené na obrázku č. 2
čárkovaně, se budou sypat na jednotlivé výsypkové stup-
ně o kubaturách uvedených v tabulce č. 1, šířka výsyp-
kových stupňů 4,8 m. Při rekultivaci výsypky je počítáno
se zasypáním jednotlivých stupňů a vytvořením svahu se
spádem 10°.
Díky vlastnostem a dobrému uživatelskému prostředí
programu Atlas bylo v rámci plánu a realizace výsypky
dosaženo jen velmi malých odchylek oproti požadavku tě-
žební organizace. V tabulce č. 1 jsou uvedeny rozdíly mezi
zamýšlenou těžbou a vlastním projektem. Samozřejmostí
je, že při samotné realizaci těžby bude její objem záviset
na poptávce trhu.
Z hodnot v tabulce je vidět, že odchylky těžby od požadav-
ků jsou minimální. U výsypky jsou vyšší odchylky způsobe-
ny projektováním celých výsypkových stupňů o výšce 5m.
Projekt výsypky je zpracován tak, aby nedošlo k nedostatku
místa pro ukládání nevyužitelné horniny (záporné rozdíly).
V tabulce není uvedena velikost projektované výsypky pro