Page 10 - Keramick

Basic HTML Version

10
Keramický zpravodaj 28 (2) (2012)
Průzkum chemického složení zbytků skla z bývalé
dílny Leopolda Blaschky a jeho syna Rudolfa
(Examination of glass fragments from the former workshop of Leopold Blaschka and his son Rudolf)
Cílová Zuzana
1
, Dufek Vladimir
2
1
Zuzana Cílová, Ing., VŠCHT Praha, Ústav skla a keramiky, Technická 5, 166 28, Praha 6, cilovaz@vscht.cz
2
Vladimír Dufek, Ing., DUVA, Národní 34, 110 00, Praha, v.dufek@seznam.cz
Abstrakt
Skleněné modely květin a mořských živočichů vyráběné
od roku 1863 po dobu 73 let v Hosterwitz (nyní předměs-
tí Drážďan) jsou popsány v mnoha odborných článcích,
avšak jen výjimečně byla věnována pozornost kvalitě skla,
ze kterého byly modely vyrobeny. V našem příspěvku jsme
pro bližší poznání chemického složení využili vzorky naleze-
né při rekonstrukci Blaschka-Haus a získané výsledky byly
porovnány s údaji v literatuře.
V první fázi naší práce bylo chemickým analýzám podrobe-
no pět vzorků skel lišících se barvou. Vzorky žlutého a rů-
žového skla s poměrně vysokým obsahem CaO neobsa-
hovaly PbO, který snižuje tavící teploty skla. V bezbarvém
vzorku s povrchovou vrstvou načervenalé „rózy“ bylo iden-
tifikováno zlato. Jako kalivo byl ve světle zeleném opakním
vzorku skla nalezen KCaPO
4;
tmavě zelené sklo obsahuje
kromě chromu i nízké množství kobaltu. Výsledky podrob-
ného šetření jsou porovnány se zřídka se objevujícími údaji,
nalezenými v literatuře.
Klíčová slova
Chemické složení skla, skleněné modely rostlin a živočichů,
Blaschka-Haus
Abstract
Glass models of flowers and marine animals produced sin-
ce 1863 for 73 years in Hosterwitz (now suburb of Dresden)
are described in numerous articles however only excep-
tionally was paid attention to the quality of glass used for
their preparation. In our contribution we utilized samples
found during reconstruction of Blaschka-Haus for better
knowledge of these glass compositions and the results
were compared with data in literature.
In the first stage of our work five glasses with different colors
were subjected to chemical analysis. Yellow and pink samp-
les with quite high content of CaO did not contain PbO which
is lowering the melting point of glass. In the colorless sample
with rosaline surface layer tiny gold addition was ascertained.
The light green sample contained the opacifier KCaPO
4;
the
dark green glass comprised besides chromium low amount
of cobalt. The results of detailed investigation are compared
with rarely appearing data found in the literature.
Keywords
Chemical composition of glass, glass models of flora and
fauna, Blaschka Haus
Úvod
Na přelomu dvacátého a jedenadvacátého století došlo
k nepředvídanému návratu zájmu o dílo Leopolda Blaschky
(1822–1895) a jeho syna Rudolfa (1857–1939). Otec a syn
vytvořili ze skla více než 3000 skleněných modelů rostlin (re-
prezentujících 830 druhů) a velkou řadu modelů mořských
živočichů. Tyto modely často reprezentovaly těžko dosaži-
telné nebo špatně uchovávatelné rostliny a živočichy a slou-
žily ke studiu nebo jako názorné pomůcky. Unikátní kolekci
těchto modelů květin a mořských tvorů vlastní Harvardské
muzeum přírodní historie v americkém Massachussetts.
Dílo Blaschků budilo pozornost odborné i laické veřejnosti
již před první světovou válkou 1914–1918, která zpřetrhala
tehdejší mezinárodní kontakty a úsilí poválečné Evropy se
soustředilo na obnovu zničených území. Daleko větší počet
ruin zanechalo druhé válečné ničení hmotných statků 1939–
1945, takže umělecká sféra byla opět dlouhá léta na okraji
pozornosti. Vlastní Blaschka-Haus byl zasažen při náletu na
Drážďany a k jeho rekonstrukci došlo až po roce 2000 (obr.1).
Obr. 1
Rekonstruovaný Blaschka-Haus v Drážďanech
První významnou událostí, při níž byly vystaveny na ame-
rické půdě blaschkovské modely byla v roce 1893 World
´s
Columbian Exposition v Chicagu. Po téměř sto letech do-
hodla přední evropská města pravidelné pořádání putov-
ních výstav, od té doby jsou tyto významné kulturní akce na
programu předních světových muzeí a univerzit s humanit-
ním zaměřením. Jak bylo konstatováno na prvním meziná-
rodním Blaschka-Congressu roku 2006 v irském Dublinu,
dílo Blaschků je překvapivě současné a dosud nebylo
překonáno.