47
Keramický zpravodaj 27 (2) (2011)
Obr. 1
Robot stone 2700
Obr. 2
Výroba reliéfu - Michelangelo
Obr. 4
Ukázka menších prací
Obr. 3
Reliéf Michelangelo
v intencích přesahující kvadratickou interpolaci, k přijetí
této informace s určitou vizí ve smyslu „co by toto praco-
viště mohlo udělat pro náš rozvoj“. Ta výzva není mířena
pouze do řad manažerů provozů a vývoje, ale také pro
školy, umělce, kunsthistoriky apod.
Pro konzervativní umělce mám však uklidňující zprávu.
Sochařská díla získaná touto technologií, jsou i pro mě
jako laika, studená až mrtvá. Je to povrch díla a jeho „šra-
fování“ co dává i přesnému tvaru život a duši. To robot
neumí a dlouho umět nebude. Tahy nástrojů, které formují
povrch děl lze načíst velmi jemným scannováním. Software
však pracuje v řádcích a nesvede je reprodukovat. Tuhle
práci Vám nikdy nevezmou a to nejdůležitější Vám tedy
zůstává – invence a konečná úprava pro světlo a oči, které
zprostředkují vjem těm, kterým je dílo určeno.
Na závěr bych měl ozřejmit důvod, proč jsem se nechal
přesvědčit k napsání tohoto článku. Když jsem se poprvé
setkal díky panu Chomoutovi ze Svazu kameníků a kame-
nosochařů ČR se Silikátovým svazem, byl jsem šokován
schopností vydávat špičkové odborné učebnice, které
v bídě našeho školství musím označit poněkud honosněji
know how. Několik let jsem šel vámi ukázanou cestou a tu
vyzískal, tu koupil, tu vybrečel asi 20 nových titulů. Moje
nabídka je tedy také splátkou vašemu svazu.